Använd ditt friskvårdsbidrag till golf – mer hälsosamt än vad du tror

Nu är det många golfspelare som längtansfullt ger sig ut på golfbanorna igen. Det är dessutom det perfekta tillfället för dig som är sugen på att prova på att spela golf. Om du tillhör dem som tror att det rör sig om en lyxklassad myssport, kan vi berätta att allt mer forskning visar på hur nyttig golfen är för både kropp och själ. Vad sägs till exempel om fem års extra livslängd samt minskad ångest och depression? Dessutom är golfen mer inkluderande och passande än någonsin och har blivit något av en folksport för alla.

Vi ska kika på vad som gör golfen så hälsosam, hur golfklimatet ser ut i dag och hur du kan använda friskvårdsbidraget till att spela golf. Vem vet, det kanske blir din nya passion.

 

Lev längre och må bättre efter en tur på golfbanan

En del undrar kanske hur det kan kallas motion att traska runt på en gräsmatta och putta till en boll då och då. De som tycker det har nog inte provat på att golfa. Till att börja med är allting som går ut på att lämna soffan bra för kroppen och hälsan. Dessutom är golf en betydligt mer krävande aktivitet än vad många tror. Att spela en 18-hålsrunda tar flera timmar. Beroende på hur banan ser ut kan en golfspelare ta mellan 11 000 och drygt 16 000 steg, och bränna upp emot 2 000 kalorier på kuppen. Bär man sina klubbor så motsvarar golfandet en rask promenad. Golf går ju heller inte bara ut på att putta bollen lite lätt. Det är svårt att slå bollen rätt vid längre slag och en stor del av spelet kan gå ut på att ge sig ut i den besvärliga terrängen i ruffen för att hitta sin bortslagna boll. Det är alltså ingen liten söndagspromenad det handlar om, det känns i hela kroppen när du har spelat en runda.

Att golf är en lågintensiv aktivitet som pågår under lång tid har positiva hälsoeffekter. Karolinska Institutet gjorde en undersökning där de jämförde över 300 000 golfare med icke-golfare och då upptäckte man att dödligheten bland golfarna var hela 40 procent lägre. Eller fem års extra livslängd (oavsett kön eller ålder). Forskarna tror att det beror på en kombination av den fysiska aktiviteten, den sociala aspekten samt att golf går att spela i princip hela livet och att golfare därmed är aktiva längre än de som utövar andra sporter.

En brittisk samlingsstudie där man granskat över 300 undersökningar om golfens hälsoeffekter kom fram till samma sak. Man såg bland annat att:

  • Den långvariga träningen (som dessutom oftast är återkommande eftersom golf gärna blir en hobby som spelarna längtar till) leder till sänkt kolesterol, blodtryck och blodsocker.
  • Golfspelarna får bättre lungkapacitet och syresättningsförmåga, inte minst de äldre.
  • Spelet ger en förbättrad balans och koordination, något som alltid är bra eftersom det minskar skaderisken, men som framför allt är värdefullt när man blir äldre då det minskar fallrisken betydligt.
  • Golf är en skonsam träningsform som inte sliter på leder eller muskler.
  • Den sociala faktorn inom golfen (de flesta spelar tillsammans) har en positiv effekt på den mentala hälsan. Många spelare upplever att de stressar av och lämnar problemen utanför golfbanan, och den fysiska aktiviteten i kombination med det trevliga umgänget reducerar både ångest och depression.

Forskarna är överens om att golf definitivt är en effektiv form av friskvård och att folkhälsan kan förbättras om fler spelar golf.

Golfen – en växande och tillgänglig folksport

En annan fördom om golf är att det är en aktivitet som främst riktar sig till män, till medelålders och pensionärer eller till folk med tjock plånbok. Det är inte sant och framför allt inte i dag när golfen är mer inkluderande än någonsin. De senaste åren har golftrenderna handlat mycket om att få fler att börja spela och inte minst att nå nya målgrupper.

Det som händer just nu inom golfvärlden är bland annat att:

  • Golfbanor görs mer flexibla och mångsidiga för att passa fler än bara proffsen, bland annat genom möjligheten att spela kortare rundor. Det tar flera timmar att spela 18 hål, något som inte alla har tid med, men att spela 6 eller 9 hål är mer jämförbart med ett träningspass och går lättare att klämma in regelbundet i schemat. En annan sak som gör att sporten är mer mångsidig är att utrustningen blivit billigare. Nu finns det fler varumärken på marknaden som erbjuder billigare utrustning så att alla kan vara med och spela oavsett storlek på plånbok.
  • Allt fler kvinnor börjar spela golf då golfen allt mer börjar bli en familjesport där hela familjen kan ge sig ut på en rolig aktivitet tillsammans. Det handlar även om ett attitydskifte inom golfklubbarna där man har börjat tänka mer öppet samt inkluderande och anpassar sig till fler målgrupper. Man ser även att bland de nya spelarna är nu 90-talisterna den största åldersgruppen. Kanske blir golfbanan den främsta mötesplatsen mellan generationerna?

I dag är det närmare en halv miljon svenskar som spelar golf. Det gör golfen till en av de största idrotterna i Sverige sett till antalet utövare, och fler lär det bli när allt fler inser hälsoeffekterna av att spela golf samt att det är en träning som går utmärkt att kombinera med sociala aktiviteter. I vilken annan sport kan man umgås med nära och kära, få frisk luft, känna spänningen i att tävla mot andra, komma bort från vardagens stress och att få vara en del av en växande och spännande folksport?

Det här gäller för golf och friskvårdsbidraget

Från och med januari 2018 räknas golf som motion och friskvård av enklare slag, och kvalificerar sig därmed för användning av friskvårdsbidraget. Det innebär att du som har friskvårdsbidrag via din arbetsgivare kan, om din arbetsgivare tillåter det, använda bidraget för golfspel och träning.

Om du vill spela golf så får friskvårdsbidraget användas till:

  • Golfträning, som till exempel nybörjarkurser, golfkurser, golflektioner (om de ligger på under 1 000 kr per tillfälle), samt rådgivning i kost- och motionsfrågor.
  • Egen träning på driving range (rangebollar/rangekort).
  • Års- eller säsongskort för korthålsbana, träningsanläggning eller träningsområde.
  • Spelavgift (årlig avgift för golfspel, men inte medlemsavgift).
  • Greenfeeavgifter (om de är under 1 000 kr per tillfälle).

 

Bästa utomhusträningen

Nu när vårsolen lyser och värmen har kommit åter vill vi gärna vara ute i friska luften så mycket som möjligt. Det finns massor av fördelar med att utomhusträning och det kan bli den kick och nystart du känner att du behöver för att ta din träning till nya nivåer. I dessa tider är det dessutom en bra idé att hitta träningsformer som inte innebär att en massa människor trängs på en begränsad yta.

Här får du veta varför det är så bra att träna utomhus, vilka de bästa träningsformerna är och hur du kan använda friskvårdsbidraget till din utomhusträning.

Utomhusträning – nyttigare än du tror

  • Bara att komma ut i friska luften, få känna vårsolen smeka ansiktet och vinden leka med håret är orsak nog att ta träningen utomhus, och den senaste forskningen visar att det finns betydligt fler fördelar än så. Studier vid bland annat Örebro universitet har kommit fram till många vinster och positiva effekter med att träna utomhus.
  • Att vara ute i naturen har en läkande och återhämtande effekt. Stresshormoner som kortisol sjunker medan må-bra-hormonerna endorfin, serotonin och oxytocin ökar. Det får dig att känna dig lugnare, mer harmonisk och ditt blodtryck sjunker samtidigt som du blir mer stresstålig.
  • Naturligt dagsljus är viktigt för att reglera sömnen, så att träna ute hjälper dig att sova bättre. Dessutom behöver våra kroppar solljus för att kunna producera vitamin D, som hjälper kroppen att ta upp kalcium och mineraler, stärker immunförsvaret samt motverkar trötthet, depression och benskörhet.
  • Studier visar att de som tränar utomhus känner mer mental tillfredställelse, är mer positiva, känner sig på bättre humör och tränar hårdare jämfört med de som tränar inomhus. Man har även sett att de som tränar ute har en starkare vilja att fortsätta träna, så vill du få in en god vana är utomhusträning en bra väg att gå.
  • Du får en mer effektiv och naturlig träning utomhus. Det ojämna underlaget gör att du jobbar med fler muskler, tränar balans och koordination, får en naturlig rörlighet och stärker skelettet. Variationen i underlaget och miljön gör också att träningen blir mer naturlig och skonsam för din kropp.
  • Det är tidseffektivt. Naturen ger dig friheten att träna var och när du vill. Du behöver inte klämma in det i schemat, det är bara att ge sig ut när det passar. Det blir också lättare att göra träningen till en naturlig paus eller kanske till en del av din pendling.
  • Att träna utomhus är stimulerande och utmanar din kreativitet och fantasi. Vad som helst kan bli ett träningsredskap; trappor, träd, bänkar, räcken m.m. Variationen och uppfinningsrikedomen gör att du får en roligare träning som du kommer att längta till.

Allt det här kan du träna utomhus

Just möjligheterna och variationsrikedomen gör att utomhusträningen passar alla. Vill du träna styrka eller kondition? Stressa av eller känna adrenalinet flöda? Träna ihop med andra eller vara för dig själv? Vad du än är ute efter så kan du uppnå det med utomhusträning. Här är några förslag och inspirerande exempel till träning utomhus.

  • Löpning. Den kanske mest klassiska utomhusträningen. Du får inte bara bättre kondition och motståndskraft, utan tonar även benen och får bättre hållning. En enkel träningsform som bara kräver att du drar på dig skorna och ger dig ut. Om du springer ute i naturen får du dessutom en vacker och meditativ upplevelse som hjälper dig att stressa av och komma bort från vardagens hets och måsten. Om du springer i skogen får du naturens läkande kraft på köpet och det varierande underlaget gör att din kropp får en mer naturlig och varierad träning. Det samma gäller om du tar din löptur på stranden, vågorna och brisen ger dig en oöverträffad upplevelse medan sanden är ett utmanande underlag som gör löpningen mer stimulerande. Springer du i kuperad terräng får du dessutom möjligheten att jobba med hela kroppen när du behöver klättra och ta dig över hinder. Vill du få till ett bra löpsteg som minskar skaderisken och ger dig en mer effektiv och skön löpning kan du använda friskvårdsbidraget till en personlig tränare.
  • Cykling. Samma vinster som med löpningen men skonsammare för leder och muskler. Perfekt om du sitter mycket och behöver mjukstarta ditt aktiva liv utan att riskera skador. Dessutom kan du komma väldigt långt på en cykel och få se och uppleva nya saker medan du stärker din kropp och kondition.
  • Bootcamp och gruppträning utomhus. Allt fler leverantörer flyttar sina träningspass utomhus och gör naturen till ett gym. Förutom den friska luften och den trevliga miljön får du en varierad och stimulerande träning som ger dig nya fysiska och mentala utmaningar. När gymmet flyttar ut blir naturen och kroppen dina redskap, och den coach som leder passet inspirerar och visar nya sätt att träna utomhus, till exempel genom att springa, hoppa, dra och balansera. Det är varierat, spännande, naturligt och framför allt roligt. Använd gärna vår sökfunktion för att hitta leverantörer som erbjuder träning utomhus nära dig.
  • Utomhusgym. I många städer placerar kommunen ut redskap i parker och rekreationsområden så att alla kan få träna fritt i en skön naturlig miljö. Gör lyft, chins, knäböjningar, marklyft m.m. medan du känner solen i ansiktet. Hittar du inget utegym? Varför inte använda den naturliga miljön i parker och på lekplatser! Gör step-ups eller sidohopp i en trappa. Använd räcken till att göra omvända armhävningar (pull-ups) och gör krafthopp över en bänk. En gunga kan användas till att göra en framåtlutad planka. Bara din fantasi sätter gränserna för vad som kan bli ett träningsredskap.
  • Träna på vatten. Att använda sjöar, älvar och andra vattendrag som träningsmiljö ger dig en varierande träning i en fantastisk miljö. Friskvårdsbidraget täcker många härliga träningsformer i och på vatten, till exempel att paddla kanot och kajak, SUP (Stand Up Paddle-boarding), vind- och kitesurfing, segla jolle, vattenskidåkning och sportdykning.
  • Yoga och tai chi. Så fort vädret tillåter är det många leverantörer som börjar hålla klasser i yoga, tai chi, qigong m.m. utomhus i parker och grönområden. Stärk din kropp, finn din inre harmoni, bli rörligare och smidigare samtidigt som den friska luften och grönskan förstärker upplevelsen. När himlen är ditt tak och marken ditt golv kommer du närmare både dig själv och naturen medan du gör övningarna. Bli inte förvånad om det hjälper dig att koppla bort vardagen och komma i harmoni med din kropp och ditt inre på ett sätt som du aldrig har upplevt tidigare.
  • Fotboll, basket och andra lagsporter. Gillar du att tävla och träna med andra? Varför då inte dra ihop ett gäng kompisar eller kollegor och börja spela någon lagsport? Det finns gott om kommunala fotbolls- och basketplaner i de flesta städer. Det räcker faktiskt med en gräsmatta för att köra en fotbollsmatch. Fart, fläkt, spänning och umgänge i ett skönt träningspaket.

 

Tips för utomhusträningen

Du har alltså allt att vinna på att börja springa, även om du har passerat 30, 40,50 eller 60 år. Du kan som sagt även vinna lopp efter 60, det viktiga är att du kommer ihåg din kropps begränsningar. Det finns även en rad med bra tips för nybörjare (oavsett ålder) som gör det lättare att komma igång och som minskar risken för skador. Här är några tips som hjälper dig ut i löpspåret:

  • Välj en miljö som känns rätt för dig och som inspirerar. Vi har alla en miljö som vi känner oss som mest hemma i; en del stortrivs i skogen, andra hittar energin och lugnet nära vatten etc. Gå dit du längtar efter att vara och träningen kommer att bli en riktig höjdpunkt i livet.
  • Ha lämpliga kläder och använd gärna lager-på-lager-principen så att du kan ta av och på kläder beroende på hur varm du känner dig.
  • Träna med en eller flera kompisar. Dels så blir det troligare att träningen blir av när ni peppar varandra och dels så blir det mycket roligare när ni är flera (vilket är en motivation i sig).
  • Glöm heller inte att ta med dig gott om vatten och något litet att äta.