Allt du behöver veta om vinterlöpning – kläder, vinterlöpskor & tips på löppass

Har du tagit en löprunda i kallt väder vet du hur uppfriskande det är. Men trots att endorfinbelöningen känns större i kallare väder är tröskeln att ta sig ut ofta hög. Vad behöver du för kläder för vinterlöpning och ska man ha speciella vinterskor för löpning? Det och vad du ska tänka på innan du börjar med löpning vintertid får du veta i det här inlägget! Observera att du inte kan köpa kläder och skor för friskvårdsbidraget. Däremot kan du nyttja bidraget till att exempelvis få hjälp av en löpcoach, träna i en löpgrupp eller till din startavgift till ett motionslopp.

 

 

Spring gärna ute – ner till -15°C

Att springa ute om vintern är egentligen inte så krångligt. Hur du anpassar steget till det hala underlaget och vilka kläder du ska ha i vilken temperatur lär du dig bäst genom att testa. Det enda du inte ska experimentera med som nybörjare är att springa i kallare temperaturer än -15°C. Luftrören ansträngs nämligen mer i kyla och då kan man behöva använda en värmeväxlare.Vattengympa och andra typer av bassängträning

 

Vinterlöpning – skor

Det går att springa på vintern med de skor du använder resten av året om du bara tassar fram försiktigt på halt underlag. Men vill du springa mer avslappnat är dubbar lösningen. Här finns det tre alternativ:

Dubbskor

Springer du en del på halt underlag är det värt att investera i ett par dubbskor, det vill säga ett par vinterlöparskor med dubbar. De kostar lite mer, men ger dig tryggheten i att ha ett bra grepp. Springer du mest på ren asfalt under vintern finns det dock risk att dubbarna slits ut.

Halkskydd

Halkskydd är en gummisele med metalldubbar som du drar över din vanliga löpsko, vilken är smidigt att ta av om du går från halt underlag till ren asfalt. Viktigt här är att inte köpa broddar för promenad med dubbarna under hälen, utan broddar för vinterlöpning med dubbar i fram för bästa grepp. Halkskydd är ett prisvärt alternativ, men nackdelen är att de kan ge en konstgjord löpkänsla.

Dubbar du skruvar i själv

Har du ett par skor över kan du köpa en dubbsats och själv skruva i dina dubbar. Se till att skorna har en rejäl sula bara, så att inte dubbarna går igenom. Det här är också ett prisvärt alternativ, men kräver att du har koll på var du vill ha dubbarna.

 

Tekniktips för vattenlöpning

Det vanligaste misstaget när man ska springa på vintern är att ha på sig för mycket kläder. Ironiskt nog gör det att du fryser mer om du stannar, eftersom den extra svetten då får en kylande effekt. Lita på att du får upp värmen – fryser du inte lite i början av passet har du för mycket på dig!

Lager på lager

Egentligen behöver du inga speciella vinterkläder vid löpning i kallt väder – du behöver bara klä dig med lager på lager enligt trelagersprincipen. I temperaturer runt nollan räcker det med två lager (innersta och yttersta) och i riktigt kallt väder kompletterar du med ett mellanlager.

Trelagersprincipen

  • Första lagret: Närmast kroppen bär du en långärmad undertröja och underkläder i syntet eller ull som transporterar bort fukt. Undvik bomull som suger åt sig fukt och snabbt blir kallt.
  • Andra lagret: Välj en funktionströja som håller dig varm, men andas, och har en dragkedja att reglera värmen med. Använd långkalsonger eller långa yllestrumpor om det är riktigt kallt.
  • Tredje lagret: Det behövs ingen tjock jacka för vinterlöpning, utan en vanlig löparjacka som är vindavvisande, och om det snöar eller regnar även vattenavvisande. På underkroppen kan du antingen ha ett par fodrade vintertights för löpning. Eller så använder du dina vanliga tights med ett par shorts över för att skydda mot vind under vinterlöpning.

Löphandskar, löpstrumpor och löpmössa eller pannband

Välj ett par tunna handskar och komplettera eventuellt med ett par tjockare över som du kan plocka av när du blir varm. Samma sak gäller för fötterna: välj inte lika tjocka strumpor som i skidbacken utan ett par du kan röra tårna i. Eftersom värmen stiger uppåt föredrar många pannband istället för löpmössa.

Reflexväst

Även om du ger dig ut när det fortfarande är ljust och dina löpkläder har reflekterande detaljer är det bäst att ha en reflexväst för din säkerhets skull när du springer ute om vintern.

Pannlampa

Springer du mitt på dagen eller i upplyst stadsmiljö eller elljusspår klarar du dig utan, men gillar du att springa i skogen är pannlampan både ett användbart och roligt tillbehör.

Tips på löppass på vintern

Kräver löpning under vintern en speciell andning? Nej, inte så länge du undviker kallare temperaturer än -15°C. Se däremot till att värma upp lite längre när du ska springa utomhus på vintern, så att luftrören hinner vänja sig vid den kalla luften. Anpassa dina förväntningar på passet efter underlaget – du kommer inte vara lika snabb på halt underlag, men du kommer istället att träna de stabiliserande musklerna. Här får du tips på 5 pass att springa vintertid.

Lunchrundan

Fånga dagsljuset genom att ta en löptur under lunchen. Tröskeln blir lägre eftersom det blir ett kortare pass och du i bästa fall även får lite solljus. Men även om passet är kortare, börja lugnt de första tio minuterna.
Snöpulsning Ett lekfullt och pulshöjande pass är snöpulsning, där du springer rakt ut i snön. Det påminner om att springa på tjockmatta och du får jobba hårt för att dra upp knäna. Jobba gärna i sprintar om 1 minut och värm upp ordentligt innan.

Reflexbana

Reflexbanor startar ofta vid ett motionsspår (googla för att hitta din närmaste) och fortsätter sedan ut i skogen med utmarkerade reflexer – du behöver därför en pannlampa. Det här är en häftig tv-spelsliknande upplevelse eftersom banorna går i obanad terräng med varierad höjd och du hela tiden måste leta efter nästa reflex. Vill du inte springa själv i mörkret kan du använda friskvårdsbidraget till ett medlemskap i en traillöpgrupp som springer i skogen året om.

Löpning på is

Ge de stabiliserande musklerna en omgång genom att springa på is. Använd dubbar, sänk tempot och se till att sänka tyngdpunkten något genom att böja något på knäna och luta kroppen framåt, så får du lättare att hitta balansen.
Löpcoach Bästa sättet att se till att löpningen blir av i vinter och dessutom få med dig bra tips är att ta hjälp av en löpcoach, vilket dessutom är en godkänd friskvårdsaktivitet.

Lycka till med löpningen i vinter!