Padel för nybörjare – allt du behöver veta

Är du sugen på att börja med en racketsport? Då tänker du helt rätt. Du får inte bara en stunds rolig och fartfylld träning där du förbättrar både konditionen och koordinationen; du lever även längre. I the Copenhagen City Heart Study som danska forskare har utfört visade sig racketsporter vara den typ av idrott som ökade livslängden mest. Spelar du tennis kan du leva nästan tio år längre och med badminton drygt sex år. Orsaken bakom de här otroliga hälsofördelarna är kombinationen av fysisk aktivitet och social samvaro. Att träna tillsammans med någon är alltså både kul och livsförlängande.

 

Padeltennis är en racketsport som liknas vid en blandning mellan tennis och squash och det är just nu en av världens snabbast växande sporter. Det beror nog på att du får riktigt bra motion samtidigt som du har väldigt roligt, och för att padel går snabbt att lära sig. Här få du veta allt som du behöver för att börja spela padel som nybörjare.

Padel – den perfekta nybörjarsporten

Padel började spelas i Mexiko i slutet av 60-talet och har växt till att bli en av de mest populära sporterna i Central- och Sydamerika. Enbart i Argentina finns det drygt fyra miljoner spelare och över tiotusen padelbanor. Padel hoppade snart över Atlanten och blev lika populär i länder som Spanien (där den är den största sporten efter fotboll), Frankrike, Italien, Portugal m.fl. Nu växer padel så att det knakar även i Sverige.

En av orsakerna till att padel har blivit så populärt är att det är en racketsport som är lätt att komma igång med som nybörjare. Kan du hålla i en racket kan du spela padel. Det som många nya spelare lyfter fram är att padel inte kräver lika mycket fart, kraft och finess som till exempel tennis. Racketen i padel är konstruerad så att slagen inte blir lika hårda som med en strängad racket, dessutom får du använda väggarna i padel, det gör att du får mer tid att jobba med bollen och spelet är igång under en längre tid. Det är lätt att hålla igång roliga och spännande bolldueller. En annan nybörjarfördel med padel är att det nästan alltid spelas som dubbel och då har du en kompis som hjälper till att hålla bollen i spel.

Så går det till att spela padel

Padel är som sagt något av en korsning mellan tennis och squash. Banan är väldigt lik den i tennis och är 10 x 20 meter med ett nät i mitten. Det padel har med sig från squashen är de höga väggarna runt omkring banan som används som en del av spelet, eftersom det är tillåtet att studsa bollen mot väggarna. Padel spelas nästan alltid som dubbel med fyra spelare på planen. Det går att spela singel också men då brukar man använda en mindre plan.

Precis som i tennis inleds spelet med en serve. Du som spelare studsar bollen i marken, slår ett underarmsslag, försöker att få bollen att gå diagonalt och landa i rätt ruta på motståndarsidan. När spelet sedan är igång används hela planen och kan du välja om du vill slå bollen på volley eller låta den studsa. Har bollen studsat i marken kan du dessutom studsa den i väggen innan du returnerar den till motståndaren. Skulle bollen däremot slå i väggen innan den studsat i marken är den ute. Spelet pågår tills att bollen studsat två gånger i rad på banan eller att en spelare har slagit ut eller i nät.

Du använder samma typ av slag som i tennis: grundslag; volley; smash och lobb. Det finns även ett slag som är unikt för padel: bandeja. Det är ett overheadslag som helst ska ha underskruv. Till en början räcker det att du håller reda på grundslagen. Eftersom bollen inte får samma kraft och fart som i tennis är det lättare att jobba med teknik och att samarbeta som ett lag.

Poängräkningen är samma som i tennis. 15, 30, 40 och game. Sex games utgör ett set och de flesta matcher spelas i bäst av tre set. Du får poäng om bollen studsar två gånger i marken på motståndarsidan, om motståndaren slår bollen i nät, i eget galler eller slår ut bollen och om motståndaren blir träffad av bollen.

Precis som i squash får du spela bollen mot väggarna men efter vissa regler. När du tar emot en boll kan du låta den studsa mot väggen efter att den har studsat mot marken. Det finns ett skyddsgaller ovanför väggen och gallerträff ses som att bollen är ute, utom när du tar emot en boll och den först studsar i marken och sedan i gallret.

Bollen du använder liknar en tennisboll och som nybörjare går det faktiskt lika bra att använda en tennisboll. Det är först i professionellt spel bolltrycket måste följa vissa regler. Racketen i padel är däremot annorlunda jämfört med andra racketsporter. Istället för att vara strängad är en padelracket gjord av ett kompositmaterial perforerat med hål. Racketen finns i tre varianter: rund med stor träffyta, diamantformad för mer kraft i slagen och droppformad som är en blandning mellan rund och diamantformad. Som nybörjare är det bäst att du börjar med en rund racket som ger mer kontroll och är lättare att spela med.

Tipsen som gör det lättare att komma igång som nybörjare

Precis som med andra racketsporter handlar padel mycket om teknik. Här är några bra tips på hur du hittar den rätta tekniken och får igång ett fartfyllt och roligt spel.

  • De vanligaste nybörjarmisstagen i padel är att glömma bort att använda väggarna och att slå för hårt. Då går spelet för snabbt och det är lätt att bli stressad. Padel handlar mer om att hitta rätt tillfälle, spela långsamt och leta lägen och om att sätta din motståndare i trubbel utan att ta för stora risker själv.
  • Det bästa och vanligaste greppet om racketen kallas för hammargrepp; du håller racketen som du håller en hammare när du ska slå i en spik. Det är ett stabilt grepp med rak handled som ger en stadig träff både i backhand och forehand. Du behöver heller inte ändra grepp beroende på slag.
  • Du har två val när du spelar padel: att slå bollen med eller utan vägg. Om du lär dig att använda väggstudsen till din fördel får du ut mer av spelet och får mer tid att hamna i rätt position.
  • Satsa mer på att inte missa än på att jaga vinnande slag. Det är vanligare att spelarna tar poäng i padel genom att utnyttja motståndarnas misstag.
  • Små snabba steg på planen gör det lättare att alltid vara i rätt position.
  • Komplettera gärna ditt padelspel med styrketräning med rotationsövningar för att ge corestyrka. Det är även bra om du kompensationstränar den sida av kroppen du inte använder för att hålla racketen, då undviker du sneda belastningsproblem.
  • Kom ihåg att padel är en lagsport. Hur ni spelar som team avgör hur det går i matcherna. Håll kontakt med varandra under spelets gång och rör dig tillsammans med din partner så att ni inte lämnar några luckor motståndarna kan utnyttja.
  • Ha roligt ihop! Det är det som ni lever längre av.

 

Spela badminton – de bästa nybörjartipsen

Badminton är en av våra mest folkkära sporter och motionsformer. Det är lätt att komma igång med badminton, du får riktigt bra motion och det är en social träningsform där du får ha kul tillsammans med vänner medan du tar hand om din kropp och din hälsa.

Så här spelar du badminton och här är de bästa nybörjartipsen som får dig att komma igång på ett kick.

5 skäl varför du ska börja spela badminton

Fortfarande osäker på om badminton verkligen är en aktivitet för dig? Här har du fem bra anledningar varför du ska testa badminton.

  1. Det är riktigt hälsosamt. När du spelar badminton rör du dig mycket på planen så benen får jobba, men du kommer även att känna av armarna och skinkorna efter en match. Du övar upp din koordination, flexibilitet, dina reflexer och om du spelar intensivt i en timme kan du säga hej då till drygt 500 kalorier. Om inte det vore nog så lever du längre av att spela badminton. I en dansk undersökning som granskade olika aktiviteters inverkan på livslängden kom racketsporter högst upp på listan. Att spela badminton får utövarna att leva i snitt 6,2 år längre.
  1. Det är socialt och roligt. Badminton är ingen ensamsport. Du kan ta med en kompis att spela mot och vill ni vara fyra kompisar spelar ni en dubbel tillsammans. Ett perfekt sätt att kombinera umgänge och motion. Det är just den sociala faktorn som gör att badminton har en sådan nyttig effekt på livslängden tror forskarna. Varför inte spela om vilket lag som bjuder vilket på middag efteråt? Då blir det både mer spänning och umgänge.
  1. Det är en billig sport. Du behöver bara en racket och en boll för att komma igång och det går att hitta bra och billiga racketar som nybörjare. Det kostar inte heller mycket att hyra en bana för en match. Självklart gäller friskvårdsbidraget för badminton.
  1. Det är lätt att lära sig badminton. Reglerna är enkla och det går snabbt att sätta sig in i spelet. Du slår bollen över nät och försöker få motståndaren att missa den, svårare än så är det inte.
  1. Det är en folkrörelse. Cirka 250 000 svenskar tränar badminton och det finns hallar och banor över hela landet. Det är lätt att hitta en plats att spela nära dig och du kommer garanterat att möta många trevliga badmintonspelare att ha kul med.

Så här spelar du badminton

Det är lätt att spela badminton. Spelet går helt enkelt ut på att du ska slå bollen över nätet på ett sätt som gör att din motståndare inte lyckas slå tillbaka den. Så här går det till att spela en match.

  • En badmintonmatch spelas tills någon av er först vinner två set. Varje set spelas till 21 poäng och måste vinnas med två bollar eller mer. Varje bollomgång inleds med en serve som sätter bollen i spel. Det är den spelare som senast tog poäng som servar, och serven ska slås från rätt ruta, men därefter används hela planen.
  • Du vinner bollen och får poäng när: du slår bollen över nät och den landar på din motståndares planhalva; din motståndare slår bollen utanför spelplanen; din motståndare gör något fel enligt reglerna.
  • Du kan slå bollen på massor med olika sätt: hårda smashar; korta lobbar; högt eller lågt; snabbt eller långsamt; med forehand eller backhand osv. Det som är tjusningen med badminton är att det finns så många olika sätt att slå för att överlista motståndaren. Spelet handlar mer om att slå luriga slag än att slå hårt och snabbt. Det här får också spelet att pågå längre med långa spännande bolldueller, och ni får ut mer speltid av en match jämfört med till exempel tennis (där mycket tid går åt till att springa och hämta bollar).
  • Du kan spela badminton som singel (två spelare) eller dubbel (fyra spelare). Om ni spelar en singel används de inre sidolinjerna och de bakre kortlinjerna på planen.
  • Det används vanligtvis två typer av bollar i badminton; de av plast och de med riktiga fjädrar. Fjäderbollar har mer precision och används huvudsakligen i professionella sammanhang men du får ett minst lika roligt och fartfyllt spel med en enkel plastboll.
  • Grundgreppen på badmintonracketen är att du håller det som om du skulle skaka hand med någon när du slår forehand (med handflatan mot motståndaren), och med tummen upp på racketen vid backhand (när du slår med baksidan av handen mot motståndaren).

Tipsen och knepen som får dig att lyckas som nybörjare

Det är som sagt enkelt att lära sig och komma igång med badminton, men att det är enkelt att börja betyder inte att det inte finns en massa knep och finesser att lära sig. Här är några bra tips och saker att tänka på som gör ditt spel både vassare och roligare.

  • Öva grepp och slag innan du börjar spela. Tricket för att få ett roligt och spännande spel som pågår länge är att behärska racketen och bollen. Du behöver ingen bana för att öva på det, du kan stå och slå på bakgården, ensam eller med en kompis, och träna upp känslan för att träffa bollen rätt.
  • Badminton är en typ av sport där det verkligen kan löna sig att ta en lektion i början. Får du in grunderna med rätt grepp, lär dig racketen och de vanligaste slagen, får en massa bra tips på hur du förbättrar ditt spel, så kommer du att ha mycket roligare på plan (och troligtvis vinna fler matcher). Du kan använda friskvårdsbidraget till personlig tränare eller lektioner.
  • Värm upp innan du spelar. Det är mycket snabba och plötsliga rörelser i badminton som kräver flexibilitet och uthållighet. Få upp pulsen och gör din kropp redo för rörelse innan du går in på planen, så får du ett bättre spel och minskar risken för skador.
  • Badminton är ett spel lika mycket för huvudet som för kroppen. Även om grunderna är lätta att lära sig så är det med taktik som du vinner. Betrakta din motståndare och lär dig mönster och svagheter som du kan använda i ditt spel.
  • Placera dig centralt på planen efter spelad boll. Badminton är oförutsägbart, och bollen kan hamna var som helst, så du behöver vara beredd på att vad som helst kan hända.
  • Benen och knäna får jobba mycket på badmintonplanen, så om du vill ha dem i bra form är det en bra idé att få in lite löpning eller jogging mellan matcherna. Du kan även ha mycket nytta av att utöva yoga för att bli mer flexibel och uthållig. Olika yogaformer hittar du här.
  • Visst kan det vara skönt att spela ute i sommar och få sol och frisk luft medan du spelar. Kom bara ihåg att en badmintonboll är väldigt lätt och påverkas av vinden, så ta inte regler och poäng på så blodigt allvar när ni spelar utomhus; se det mer som en stunds kul motion ute i det fria.