Guide: långfärdsskridskor – utrustning, teknik & säkerhet

Den ena foten efter den andra mot isen, kinderna värms av åkningen och solen, det är du, dina tankar och naturen. Det är inte konstigt att långfärdsskridskoåkare kastar sig ut så fort det finns is, det är helt enkelt en magisk upplevelse. För dig som också vill lära dig att åka långfärdsskridskor kommer här en guide om vilken utrustning du behöver för att åka säkert och några tekniktips för att komma igång.

 

 

Långfärdsskridskor utrustning – checklista

För själva långfärdsskridskoåkningen krävs inte särskilt mycket utrustning, däremot behöver du en del säkerhetsutrustning:

  • Långfärdsskridskor eller långfärdspjäxor
  • Kläder – lager på lager
  • Hjälm och ev. armbågs- och knäskydd
  • Ispik
  • Isdubbar och visselpipa
  • Ryggsäck med grenrem och ombyte
  • Livlina med karbinhake
  • Telefon i vattentät fodral

Du kan inte använda friskvårdsbidraget till att köpa utrustning.

Långfärdsskridskor eller långfärdspjäxor

Till skillnad från vanliga skridskor består långfärdsskridskon av en lös skena. Antingen använder du en långfärdspjäxa med tåbindning som spänns fast i skridskoskenan, eller så har du vanliga kängor och spänner fast skridskoskenan med remmar.

Vill du prova på att åka långfärdsskridskor kan du köpa den senare varianten – skenor du spänner fast i fram och bak över ett par vanliga vandringskängor. De kallas även snowboardbindning eller pumpbidning. Dessa blir dock inte lika stabila som ett par långfärdspjäxor.

De flesta väljer istället ett par långfärdspjäxor med tåbindning (som på längdskidor) som även fungerar till turskidåkning. Fördelen med dem är att hälen är lös, vilket ger en bättre skridskoupplevelse. Det viktiga är att pjäxan sitter bekvämt, har bra hälgrepp och att du kan röra på tårna.

Kläder – lager på lager

Klä dig enligt trelagersprincipen med ett underställ i syntet/ull närmast kroppen, ett funktionslager som håller värmen och andas, och ett yttre, vindavvisande lager. I kallare temperaturer bygger du på med fler lager av lätta och flexibla kläder, snarare än tjocka och otympliga plagg. Detsamma gäller för strumpor och vantar – välj hellre två par ullstrumpor och två par vantar som du kan ta av om du blir för varm. Välj en mössa som passar under hjälpen och en buff.

Hjälm och ev. armbågs- och knäskydd

Hjälmen är en billig försäkring mot huvudskador, särskilt om du är nybörjare på långfärdsskridskor. Skidhjälmar upplevs för tunga – välj hellre en cykel- eller klätterhjälm. Är du nybörjare kan det även vara bra med armbågsskydd och knäskydd.

Ispik

Med ispiken bedömer du isens tjocklek och kvalitet för att veta var det är säkert att åka, särskilt när du utforskar nya områden eller is som nyss fryst på. Åker du på en plogad isbana i -20°C behöver du dock ingen ispik.

Ispiken fungerar även som en stav att staka med för att få upp fart och hålla balansen. Bland de olika pikar som finns brukar dubbelpikar vara bäst för att hålla balansen. Längden på din ispik ska vara mellan armhåla och armbåge. Tänk på att skidstavar inte ersätter ispik, eftersom skidstaven inte är lika styv och spetsen inte klarar att pika isen.

Isdubbar och visselpipa

Isdubbarna är din räddning om du går igenom isen. Därför ska du ha dem lättillgängliga runt halsen, men de får inte dingla så du riskerar att skada dig om du ramlar. Med de flesta isdubbar följer en visselpipa som du kan blåsa i för att påkalla uppmärksamhet om du ramlar i.

Ryggsäck med grenrem och ombyte

I ryggsäcken förvarar du utrustning, ett ombyte med jacka och byxor (vattentätt packat högst upp i väskan), din telefon i vattentät fodral och matsäck. Det fiffiga med ryggsäcken är att den även fungerar som en flytväst. Använd grenremmen så att du flyter med ryggsäcken. Den ger dessutom stötdämpning om du ramlar bakåt på isen. Bär ryggsäcken tight och lågt för att få optimal balans, och packa det tyngsta längst ner och närmast kroppen.

Livlina med karbinhake

Livlinan eller räddningslinan används för att rädda någon som gått igenom isen. Den kastas ut till personen i vattnet, hen säkrar den med hjälp av sin karbinhake i brösthöjd och sedan kan hen dras upp.

Livlinan ska placeras lättillgänglig på ryggsäckens utsida, och den lösa änden fäster du med ett förlängningsband i ryggsäckens midjebälte. I axelhöjd på framsidan, mitt på förlängningsbandet, fäster du karbinhaken.

Telefon i vattentät fodral

Ha med dig telefonen om olyckan är framme. Förvara den i ett vattentätt fodral högt upp, så är risken inte lika stor att den vattenskadas. Tänk på att kalla temperaturer kan dra ner batteritiden. Förvara därför telefonen nära kroppen så att den håller värmen, och ha gärna med en powerbank i vattentätt fodral.

Långfärdsskridskor säkerhet

Långfärdsskridskoåkning är en fantastisk naturupplevelse, men med naturis kommer även risker. Med friskvårdsbidraget kan du gå en kurs för att lära dig säkerhet inom långfärdsskridskoåkning.

Bland skridskoåkarna pratar man om KUS – kunskap, utrustning och sällskap.

Kunskap

Du eller ditt sällskap behöver ha kunskap om isen och hur vädret påverkar den, och om utrustningen och vad du gör om någon plurrar.

Utrustning

Förutom att ha med dig utrustningen listad ovan behöver du också ha tränat på hur du använder den.

Sällskap

Undvik att ge dig ut på isen själv. Ramlar någon i behöver ni vara flera för att kunna rädda och larma. Därför är det också viktigt att ni inte åker för nära varandra, så att inte hela sällskapet ramlar i.

Om du går igenom isen

Försök att ta det lugnt även om det är obehagligt. Vänd dig dit du kom ifrån eftersom isen höll där. Använd isdubbarna och häv dig upp på isen med armbågarna nära kroppen. Kryp eller åla dig tillbaka till is som bär innan du reser dig upp.

Om någon annan går igenom isen

Larma 112. Ta det lugnt och tänk på din säkerhet, så att du inte också plurrar. Närma dig vaken på bärig is och kasta ut livlinan eller en livboj. Om du måste ge dig ut på tunn is, använd flythjälp och en lina bakåt som säkring.

 

Långfärdsskridskor teknik

Långfärdsskridskor är ofta lättare än vanlig skridskoåkning eftersom åkytan på skenan är längre och du står lägre, vilket gör det lättare att hålla balansen. Här kommer några tekniktips för långfärdsskridskor:

  • Utgå från en grundposition med lätt krummad rygg och böjda knän – så pass att du inte ser dina tår. Här får du bättre balans, mer kraft och minskar luftmotståndet.
  • Tryck ifrån med benet i sidled och pendla med kroppen. Du ska inte använda hockeyns skridskoteknik med breda skär snett utåt och frånskjut bakåt med benet, utan långfärdsskridskoåkning påminner mer om skejt på längdskidor.
  • Stora D är långfärdsskridskoåkningens optimala skär. Ha trycket på fotens mitt och skjut skridskon ut mot sidan. Lyft skenan rakt upp och gör en halvcirkel med foten innan du sätter ner den i isen igen.
  • Ispiken hjälper dig att hålla balansen och en del använder dubbelpikar för att efterlikna skejt på skidor, men traditionella långfärdsskridskoåkare menar att man ska åka enbart med benen.

Ett bra sätt att lära sig långfärdsskridskor är att åka bakom någon som kan. Vill du vässa din teknik på långfärdsskridskor kan du även kolla klipp på Youtube eller använda friskvårdsbidraget till en kurs.

Kurs i långfärdsskridskor med friskvårdsbidraget

Med friskvårdsbidraget kan du gå kurser för att slipa på din teknik på långfärdsskridskor eller lära dig mer om säkerhet.