Vanliga frågor

Nedan hittar du svaren på de vanligaste frågorna om ePassi. Hittar du inte svaret på din fråga mejla oss gärna via support@epassi.se

Hur kommer jag igång med ePassi?

När din arbetsgivare har aktiverat ePassi får du automatiskt ett meddelande via e-post med instruktioner om hur du ska göra för att få åtkomst till din förmån.

  1. Gå till ePassi direkt från självservice, Your Benefits, eller logga in på www.epassi.se med inloggningsuppgifterna du har fått via e-post.
    Ditt användarnamn på hemsidan är din e-postadress och du loggar in med lösenordet som du har fått via e-post.
  2. Lägg till ditt mobilnummer i internationellt format 467xxxxxxxx (46 i början istället för första nollan). Detta blir ditt användar-ID i ePassi appen.
  3. Välj/byt till ett personligt lösenord. Lösenordet kommer du att använda för att logga in i appen.
  4. Ladda ned appen ePassi från App Store eller Google Play.
  5. Logga in i ePassi appen med ditt användar-ID och ditt personliga lösenord.

Hur registrerar jag ett köp med ePassi appen?

Logga in i appen med ditt mobilnummer i formatet 467xxxxxxxx som användar-ID och ditt personliga lösenord.
Du måste betala på plats hos leverantören samt legitimera dig för kassapersonalen i samband med köpet.

  1. Hitta en leverantör i sökfunktionen och ange summan som skall betalas, eller välj priset som leverantören angett för tjänsten.
  2. Efter genomförd betalning får du ett kvitto till din app som du visar för kassapersonalen tillsammans med din legitimation.
  3. Kvittot är giltigt/aktivt i 15 minuter efter genomförd betalning. Under den tiden rör sig logotypen längst ner på kvittot, detta förhindrar missbruk.

 

Jag har glömt mitt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord så kan du begära ett nytt via länken glömt lösenordet? Skriv ditt användar-ID och klicka på ”skicka”, så får då dina inloggningsuppgifter skickade till dig som SMS eller via e-post.

Jag har autogiro, hur gör jag?

Hur ditt autogiro hanteras beror på vilket kassasystem som leverantören använder och deras rutiner för autogiro. Nedan beskriver vi två vanligt förekommande sätt, men det betyder inte nödvändigtvis att just din leverantör gör så här. Vänligen tala med kassapersonalen först, så hjälper de dig enligt deras rutiner för hantering av autogiro.

Det ena är att du betalar med ePassi-appen till anläggningen och be dem att göra uppehåll med autogirobetalningen. Så länge det finns täckning av insatt belopp av friskvårdsbidrag så dras inget på autogiro. När friskvårdsbidragets värde är förbrukat så återkopplas autogirobetalningen.

Det andra är att anläggningen sänker månadskostnaden för en tidsangiven period som motsvarar insättning av ditt friskvårdsbidrag. När friskvårdsbidragets värde är förbrukat så ändras autogirobetalningen till ordinarie avtalat pris.

Vad gör jag om kostnaden för min friskvård överstiger värdet av friskvårdsbidraget?

Du betalar mellanskillnaden med kontanter, betalkort eller autogiro. Tala med leverantörens kassapersonal så hjälper de dig på bästa sätt utifrån deras kassarutiner.

Jag har ingen smartphone, hur gör jag?

Om du har en mobiltelefon utan stöd för appar eller av annan anledning inte kan använda ePassi appen så kan du göra en betalning via datorn.

  1. Gå till ePassi direkt från självservice eller logga in på www.epassi.se.
  2. Välj onlinebetalningar i sidomenyn och följ anvisningarna.
  3. Ladda ned och skriv ut kvittot på din betalning samt ta med det som bekräftelse vid ditt besök hos friskvårdsleverantören.

Observera att detta är ett köp som genomförs direkt från ditt ePassi-konto till din leverantör, var noga med att du gör ett köp på rätt belopp och att du gör betalningen samma dag som du ska få din friskvårdstjänst.

Betalat till fel leverantör

Kontakta leverantören dit felbetalningen är gjord, de kan avbryta betalningen inom en timme från det att betalning genomfördes. Om mer än en timme passerat, be leverantören att kontakta ePassi support via e-post (support@epassi.se), där de anger vilken betalningen som skall avbrytas (namn, tid för betalning, verifieringskod och summa).

Inloggningen i appen misslyckades

Ditt användar-ID är ditt mobilnummer, var noga med att skriva numret i internationellt format: 467xxxxxxxx (46 i början istället för första nollan).

Kontrollera att du har skrivit lösenordet korrekt (stora och/eller små bokstäver).

Min leverantör finns inte i ePassi appen, vad gör jag?

Skicka ett mejl till support@epassi.se med ditt önskemål, så kontaktar vi leverantören. Du får löpande återkoppling om hur det går i ditt ärende.

Jag har bytt mobilnummer, vad gör jag?

Om du har bytt mobilnummer eller om du har råkat skriva fel nummer, kontakta ePassi support (support@epassi.se eller telefon 031-57 26 00) så hjälper vi dig, av säkerhetsskäl så kan endast ePassi eller arbetsgivaren ändra denna information i systemet.

Anställning upphörd / Förmånens giltighet

Din arbetsgivare avgör förmånens giltighet. Åtkomsten till förmånen upphör det datum som arbetsgivaren har satt som avaktiveringsdatum för den anställde.
Avaktiveringsdatumet är sista användningsdagen för förmånen, efter det upphör tillgången och systemet tar automatiskt bort den anställde ur systemet.

Min status i ePassi visas som avaktiverad

Din arbetsgivare har pausat tillgången till förmånen. Vid frågor, vänligen kontakta din arbetsgivare.

 

Leverantörsfrågor:

Var hittar jag underlag till min utbetalning?

Gå till ”bokföringsinformation” och sedan ”fakturahistorik”. Där listas alla månadsvisa utbetalningar.

När du klickar på datumet så kan du se antal köp, om du sedan klickar på nästa länk så kan du även se en lista på kunderna som utbetalningen avser.

På höger sida kan du ladda ned PDF-filer som underlag för utbetalning.

När kommer pengarna in på mitt bankgiro/plusgiro/bankkonto?

ePassi utför utbetalning till ert angivna bankgiro, plusgiro eller bankkonto en gång per månad. I samband med utbetalning skapas ett underlag, underlaget avser köp gjorda föregående månad. Ni kan använda detta som bokföringsunderlag. Exempel: Alla köp gjorda under månad 1 utbetalas och redovisas i ett underlag i slutet av månad 2.

Kostar det något att ansluta sig till ePassi?

Nej, ePassi Min Friskvård har inga anslutnings- eller medlemskostnader.

Det är först då du får kunder och intäkter via ePassi som det dras en transaktionsavgift på 10 % av värdet exkl. moms på det registrerade beloppet i betalsystemet. Transaktionsavgiften utgör ersättning för marknadsföring, administration och förmedling av ePassis tjänster.